Pinterest is een socialemediakanaal dat u waarschijnlijk bekend in de oren klinkt. Het is vooral een soort van digitaal prikbord waar mensen inspiratie opdoen. Via de zoekfunctie zoeken mensen naar foto’s en video’s rond bepaalde thema’s die ze dan kunnen ‘pinnen’ en aan een bepaald bord toevoegen om bij te houden.

Sinds kort is er ook Pinterest Business waardoor het mogelijk is om heel gericht te adverteren naar een bepaald doelpubliek. We vertellen u er hieronder alles over!

Aan de slag met Pinterest voor uw bedrijf

  • Pagina aanmaken en zakelijk profiel toevoegen

    Dit kan op twee verschillende manieren. Na het aanmaken van uw persoonlijk account kunt u ook gratis én heel eenvoudig een zakelijk profiel toevoegen. Daarnaast is het mogelijk om meteen een zakelijk Pinterest-account te creëren.

    Gratis zakelijk profiel Pinterest

  • Pins toevoegen

    Als we spreken over een ‘pin’ dan gaat het over de foto’s of video’s die u online zet. Het is perfect mogelijk om de pins een link of links toe te voegen en zo bijvoorbeeld de bezoeker naar uw website te sturen. Topics zijn bijvoorbeeld: nieuwe producten, team in de kijker, verschillende diensten in de verf zetten, …

Pins toevoegen op Pinterest

  • Borden maken

    Om die foto’s en video’s te rangschikken en het overzicht te bewaren, kunt u verschillende pins toevoegen aan een bord. Dat kan gaan over een bepaalde afdeling of collectie in uw bedrijf.

Borden maken op Pinterest

Experimenteer zeker af en toe met verschillende afbeeldingen, copy, tijdstippen om te posten, frequentie, …

Adverteren op Pinterest

Sommige bedrijven hebben al een account op Pinterest met enkele borden en pins. Buiten het plaatsen van enkele foto’s gebeurt er niet veel op hun pagina, maar daar komt met Pinterest Business verandering in. Advertenties maken het mogelijk om eenvoudig een relevante doelgroep te bereiken. In tegenstelling tot Instagram, kunt u op Pinterest wel een link toevoegen naar de website om zo meer bezoekers te krijgen. Maar liefst 55% gebruikt het platform tijdens het shoppen of om inspiratie op te doen. U hebt veel kans dus om (potentiële) klanten te bereiken!

Verschillende soorten advertenties

  1. Promoot een pin

    Via deze optie kunt u pins promoten die u zelf al hebt geplaatst. Het is dan ook de snelste optie om te adverteren op Pinterest.

  2. Zet een volledige campagne op

    Via de rubriek ‘advertentiebeheer’ op uw kanaal, kunt u ook een complete marketingcampagne opzetten en beheren. Op deze manier kunt u nog gerichter gaan adverteren aangezien het mogelijk is om een doelstelling en doelgroep op te geven. Wilt u meer naamsbekendheid, interactie of het koopgedrag van uw klanten beïnvloeden? Omdat Pinterest werkt als een zoekmachine is het ook belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken.

Promoted pin op Pinterest

Search Feed Pinterest

Voor de bezoeker is het verschil tussen een geadverteerde pin en een organische pin nauwelijks zichtbaar. Dat werkt in uw voordeel omdat er zo subtiele beïnvloeding mogelijk is.

Tips & tricks

  • Sterke beelden Zorg voor sprekende beelden bij organische berichten, zo vallen ze op tussen de grote massa.
  • Zorg voor een goed formaat Zo worden beelden op elk apparaat duidelijk weergegeven. Heel vaak surfen bezoekers via mobiele apparaten (smartphone, tablet) naar Pinterest dus is het belangrijk dat de afbeelding ook daar goed uitkomt.
  • Zelf actief op Pinterest Het is belangrijk om zelf actief met Pinterest bezig te zijn om zo in de resultaten te verschijnen bij gebruikers die relevant zijn voor u. Dat kan door relevante borden en accounts te volgen. Op die manier maakt Pinterest associaties voor relevante artikelen aan en kunnen gebruikers u sneller vinden. Het is niet aangeraden om de concurrentie te volgen omdat u zo zorgt dat zij hoger in de zoekresultaten komen…

Klaar om aan de slag te gaan met Pinterest advertising? Neem gerust contact op met onze digital marketeer Kim, ze helpt u graag verder!