De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van uw positionering en brand identity.

De magiër weet negatief om te zetten in positief en maakt het onmogelijke mogelijk. Pure magie dus! Wat zit hier achter? Benieuwd?

Download Magician Identity Fiche

Is uw merk een magiër?

Klanten van een magisch merk zijn op zoek naar transformatie voor zichzelf, naar verbetering, vooruitgang, inzicht. Als uw merk een echte magiër is, dan gelooft u dat alles mogelijk is, dan bent u een voorloper met een vernieuwend(e) product of dienst, dan zorgt u voor een effect van verwondering. Een beetje verslavend voor de klant, zou u kunnen zeggen. Uw doorzettings- en probleemoplossend vermogen straalt daarnaast deskundigheid en meesterschap uit. Klanten van een magisch merk zijn dan ook erg loyaal.

Waar komt u de magiër tegen?

In zijn meest oorspronkelijke vorm wordt de magiër belichaamd door de priester of sjamaan. Hij kijkt voorbij de grenzen van deze wereld. Misschien verwacht u dat hij bezig is met spirituele rituelen of ziet u hem als tovenaar. Zo komt u de magiër natuurlijk wel tegen in kinderverhalen, fantasy, sprookjes en sagen: Merlijn uit Koning Arthur en de ronde tafel, Harry Potter, the Wizard of Oz, het zijn maar enkele voorbeelden. Ook in mythologieën spelen magiërs of tovenaars een rol. Vrouwelijke tovenaars staan vaak bekend als goede fee of heks. Maar toch past dat eenzijdige beeld van de magiër niet bij de rijkheid van het archetype. De magiër zet zijn talenten in om dromen waar te maken en inspireert anderen. Hij zorgt voor een metamorfose.

Wie is de magiër?

De magiër is een denker, iemand die werelden met elkaar in verbinding brengt, een visionair. Hij heeft een sterke visie en doet er dan ook alles aan om kennis tot zich te nemen om de wetten, regels, verbanden en de wereld om zich heen goed te begrijpen. Hij lijkt wel speciale toegang te hebben tot geheime kennis en bereikt grootse doelen en resultaten. Magiërs hebben vaak dromen die andere mensen onmogelijk achten. De magiër ziet dingen die (nog) onzichtbaar zijn voor het blote oog. Hij gelooft dat er meer is; grootser dan wie wij zijn en wat wij zien.

Voordelen

Het motto van de magiër is ‘droom grootse dromen’. Hij is charismatisch, invloedrijk, leert contact te maken met een hogere dimensie en zorgt voor inspiratie. Via diepe inzichten brengt hij u in contact met de magische krachten in uzelf, zodat u een transformatie kunt doormaken en veranderingen kunt realiseren door uw eigen gedachten en gedrag om te buigen. De magiër verandert dromen in waarheid voor anderen.

Valkuilen

De magiër moet ervoor waken om zich niet manipulatief of bedrieglijk te gedragen. In fantasy en verhalen experimenteert hij met o.a. zwarte magie. Soms heeft de magiër een gebrek aan realiteitszin of gedraagt hij zich als een goeroe.

Het merk als magiër

Kunnen vliegen, beelden vastleggen op foto, een lamp laten gloeien, wifi, bluetooth, spraaktechnologie, elektrisch rijden, etc… het zijn allemaal uitvindingen die onmogelijk leken, maar toch zijn ze waarheid geworden. Ze zijn gerealiseerd door echte magiërs. Het hoeft natuurlijk niet zo groots te zijn en magische merken kunnen in allerlei branches voorkomen. De band die u heeft met een magisch merk is resultaatgericht en niet procesgericht. Een klant heeft geen duidelijk beeld van wat de magiër eigenlijk doet om tot dat wonderbaarlijke, verrassende resultaat te komen. Wat ze wel weten, is dat ze (langdurige) geluksmomenten teweegbrengen en dat ze ons in vervoering brengen met de belofte dat we beter kunnen, sterker, anders of mooier zijn. Voorbeelden van magische merken zijn War Child, Axe en Master Card.

Case Axe

Case Warchild

Communicatiestrategie

Wilt u begeleiding rond brand identity en communicatiestijl?

Contacteer dan één van onze strategen.