Social media is niet meer weg te denken, ook niet uit het bedrijfsleven. Het gebruik van social media is een echte marketingtactiek geworden. De competitie is dan ook groot en er wordt langs alle kanten geschreeuwd om aandacht. De sleutel bestaat erin een evenwicht te vinden tussen de behoeften van uw publiek enerzijds en de doelstellingen die u met uw merk wil bereiken anderzijds. Hoe kunt dat op een efficiënte manier doen? Een social media marketingstrategie helpt u al een heel eind op weg. Hieronder lijstten we acht vragen op die u moet kunnen beantwoorden met die strategie.

1.     Hoe past mijn social media strategie binnen mijn algemene digital marketing strategie?

De marketinginspanningen die u doet op social media zijn een belangrijk onderdeel van uw algemene digitale marketing strategie.  Deze aspecten mogen niet los van elkaar staan. Uw digital marketing strategie kan functioneren als een soort leidraad voor uw social media strategie. Hoe kunt u social media strategie bijdragen tot het behalen van uw algemene doelstellingen?

2.     Welk doel wil ik bereiken?

Het einddoel dat u wilt bereiken is, vanzelfsprekend, het startpunt van uw strategie. Uw doelstellingen vormen als het ware de basis, van daaruit kunt u beginnen werken aan uw strategie. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de meetbaarheid van uw doelen. Als u uw doelen niet kan meten, kunt u ook niet weten of u ze behaald hebt. Een goede tip is om uw doelstellingen SMART op te stellen. Dat staat voor specifiek – meetbaar – acceptabel – realistisch – tijdsgebonden.

3.     Hoe ga ik de effectiviteit meten?

In de vorige stap bepaalde u uw doelstellingen en zorgde u ervoor dat deze meetbaar zijn. Maar hoe gaat u nu weten of u die doelstellingen echt bereikt hebt? Hoe gaat u de verzamelde gegevens interpreteren om een duidelijk beeld te krijgen? Neem niet zomaar genoegen met enkele cijfers, ga verder dan dat. Probeer te begrijpen waarom die cijfers zijn wat ze zijn. Waarom interageren uw bezoekers op die manier?

4.     Wie is mijn publiek?

Als u echt iets van waarde wil bieden voor uw publiek, dan is het belangrijk dat u hen begrijpt. Waarin zijn ze geïnteresseerd? Wat zijn hun motivatoren? Wat zijn hun ergernissen? Op welke platformen zijn zij vooral actief? Het creëren van een persona kan hier een mooi startpunt zijn. In een volgende blogpost gaan wij nog dieper in op het maken van persona’s.

5.     Welke content werkt bij mijn publiek op social media?

We kaartten in de vorige stap al aan dat het van belang is om uw publiek te kennen en dus ook om te weten welke soorten content hen aanspreekt. Zomaar wat content delen zal u niet ver brengen. U moet echt die content delen waardoor uw doelgroep zich aangesproken voelt. Het persona dat u maakte kan ook in deze stap inzichten bieden.

6.     Wat wil ik dat mijn volgers weten over mijn merk?

Social media is de ideale plaats om uw verhaal te vertellen. U kunt er zoveel meer dan enkel uw producten etaleren. Laat uw publiek weten wie u bent, wat u belangrijk vindt enzovoort. Social media is niet bedoeld als verkoopkanaal, het is een kanaal om in interactie te treden met uw publiek. Praat met hen!

7.     Hoe frequent zal ik posten op elk kanaal?

Om uw volgers betrokken te houden is het belangrijk om consistent te zijn. Als uw volgers lange tijd niets van u horen, zal dat nefast zijn voor hun betrokkenheid bij uw social media kanalen. Daarmee bedoelen we natuurlijk niet dat u moet overdrijven met het aantal posts, want ook dat zal een negatief effect hebben. Het opstellen van een social media kalender kan u helpen om een consistente planning te maken.

8.     Hoe ga ik mijn strategie uitvoeren?

De laatste stap is natuurlijk de uitvoering, alles wat u hierboven bepaald hebt moet nu echt gerealiseerd worden. Het is tijd om te bepalen hoe u uw strategie tot uitvoering zal brengen, dat is uw tactiek. Daarnaast zult u ook moeten vaststellen welke tools en andere middelen u nodig zult hebben voor die uitvoering.