#8 – De wijze of ‘the sage’ verspreidt kennis met zijn bewuste communicatiestrategie

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

Ook weer een leuk archetype om over te schrijven is de wijze. Hij of zij is namelijk als typische figuur aanwezig in films, verhalen en literatuur. In het echte leven is de wijze vaak bezig met wetenschap, politiek of spiritualiteit.  

Is jouw merk een wijze?

Een ‘wijs’ merk staat voor kennis, waarheid en wijsheid. Expertise is ontzettend belangrijk en gebaseerd op – bij voorkeur – feitelijke informatie. Wie voor een wijs merk kiest, maakt een weloverwogen keuze en houdt van innovatieve oplossingen en kwaliteit.

Waar kom je de wijze tegen?

Wetenschapper, onderzoeker, psycholoog, dokter, journalist, detective, mentor, filosoof of therapeut zijn typische voorbeelden van het archetype de wijze. Die wijze gaat op zoek naar puzzelstukjes om de waarheid te ontdekken. Het is zoals een verhaal waarin iets opgelost moet worden: een moord, een verdwijning, een geheim… de wijze wil de waarheid boven tafel. In sprookjes en verhalen is hij de tovenaar, de wijze oude man, de filosoof, de detective. Denk maar aan Sherlock Holmes. In het echte leven zijn enkele voorbeelden Einstein, de paus, Angela Merkel, Oprah Winfrey, Marleen Temmerman, de Dalai Lama en Nelson Mandela.

Wie is de wijze?

De wijze wil zichzelf en de wereld beter begrijpen. Hij is analytisch en gestructureerd van aard. Waarheid is een kernbegrip in zijn leven en in zijn zoektocht naar samenhang vergaart hij kennis en wijsheid. De wijze is zelfverzekerd en deskundig en hij leert je observeren, nadenken en kritisch zijn. Soms is hij ook de verstrooide professor of de kluizenaar of de wijze vrouw die ‘het leven’ ervaren heeft.

Voordelen

De wijze of filosoof kan zorgen voor kalmte en vertrouwen. Kennis helpt hem om een betere wereld te creëren. Die kennis verspreidt hij ook graag en deelt hij met anderen.

Valkuilen

Kritisch zijn is goed, maar soms komt de wijze over als betweterig. Ook kan de wijze zich verliezen in complottheorieën of trekt hij letterlijk alles in twijfel. Sceptisch wordt dan eerder achterdochtig.

Het merk als wijze

Typische adjectieven die passen bij een wijs merk zijn slim, rationeel, onderscheidend, innovatief, deskundig en zelfverzekerd. Het zijn merken die zichzelf bewezen hebben en hard kunnen maken dat ze beter zijn dan hun concurrenten. Ze laten de data voor zich spreken en hebben een uitstraling die vrij ‘clean’ is. Voorbeelden van wijze merken zijn o.a. Philips, Audi en Wikipedia.

Case Philips

Case Audi

Voorsprong door techniek

Corporate identity

Uitzoeken tot welk archetype je behoort, helpt je weer op weg. Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestrategie?

Contacteer dan één van onze strategen.