De archetypen van Jung
Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van uw positionering en brand identity.

Macht en controle, kwaliteit en structuur, autoriteit, rijkdom… Goed geraden, we hebben het over het archetype ‘de heerser’. Een leider ten voeten uit.
Is uw merk een heerser?
Brengt uw merk structuur en stabiliteit? Straalt het verantwoordelijkheid uit? Grote kans dat het om een ‘ruler’ gaat. Horen er ook nog status én luxe bij, dan mag u er zeker van zijn.
Waar komt u de heerser tegen?
Heersers komt u in heel wat bekende verhalen tegen. King Lear van Shakespeare, Big Brother van George Orwell, maar ook de wijze leeuw Mufasa in ‘The Lion King’. In het echte leven zijn het leiders, koningen en koninginnen, presidenten, aristocraten, rechters en politici; van meedogenloze dictators tot strenge, maar rechtvaardige vader- of moederfiguren. Voorbeelden zijn Donald Trump, Margaret Thatcher, Napoleon en Caesar.

Wie is de heerser?
Dit archetype is er eentje dat van macht en controle houdt. Heersers zijn centrale en belangrijke figuren die orde scheppen en de standaard bepalen. Ze zijn gezaghebbend en hebben uitzonderlijke leiderschapskwaliteiten. Hun wens is om veiligheid en stabiliteit te creëren en ze houden van een hoge kwaliteit en status. Ze zien zich ook vaak als een rolmodel.
Voordelen
Heersers nemen hun verantwoordelijkheid. Ze zullen er alles aan doen om een welvarend, succesvol gezin te hebben in een stabiele gemeenschap. Ze hebben een sterke mening, zijn vastberaden en vaak hebben ze gelijk (of ze zijn daar gewoon zelf van overtuigd). Ze houden van regels, procedures en controle.
Valkuilen
Een zwakte van heersers is hun autoritaire houding. Ze staan graag in de spotlights en zijn nogal eens vol van zichzelf. Delegeren kunnen ze niet goed. Hun grootste angst is om omvergeworpen te worden; er mag geen chaos ontstaan. Heersers durven hun macht te misbruiken.
Heerser merken
Merken die de wereld structuur en stabiliteit kunnen bieden en een zekere macht en luxe uitstralen, zijn vaak van het archetype ‘Ruler’. Ze zijn ook in meer of mindere mate tijdloos, van hoge kwaliteit en hebben een functie als rolmodel. Het gaat vaak om bedrijven die producten en diensten leveren aan de bovenklasse of hogere middenklasse. Denk maar aan de betere hotels, horloges en juwelen, kredietkaarten, businessclass transport, luxueuze auto’s, etc. Klassiek en stijlvol. Voorbeelden zijn Mercedes-Benz, KLM, Rolex, Louis Vuitton en Boss.

Case Mercedes-Benz

Case Microsoft
Communicatiestrategie
Wilt u begeleiding rond brand identity en communicatiestijl?
Contacteer dan één van onze strategen.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
22 februari 2021
Strategische workshops by comma, brand strategists
Onze strategische workshops vinden plaats in co-creatie met onze beste experts. Met comma, brand strategists schaart u een toegewijd en multidisciplinair team rond de tafel. Bekijk hier de workshops die u bij ons kunt volgen.
3 december 2020
#12 – De ontdekker of ‘the explorer’ neemt u mee op een spannende customer journey
Vrij zijn, avontuur, dat is wat de ontdekker wil! De hoogste berg, de diepste zee… het moet spannend zijn. Maar het is meer dan dat.
26 november 2020
#11 – De innovator of ‘the creator’ barst van de nieuwe ideeën
Er zijn zo van die mensen die altijd met nieuwe ideeën komen. Om jaloers van te worden toch… Waar halen ze het altijd? Maak kennis met het archetype ‘de innovator’.