#6 – De onschuldige of the innocent gaat voor een pure communicatiestrategie

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

World, peace, dream, relax… het archetype dat bij deze woorden past is de onschuldige… the innocent, ook wel de dromer of de idealist genoemd.  

Is jouw merk een onschuldige?

Als jouw merk onschuldig is en het klanten een gelukkig, vertrouwd gevoel geeft, dan is het waarschijnlijk van het archetype de onschuldige. Met eerlijke en pure producten die bijdragen aan een betere wereld en gedeelde idealen tussen klanten mag je er helemaal zeker van zijn. Nog een onschuldige kinderlach erbovenop en de onschuld stroomt ervan af.

Waar kom je de onschuldige tegen

De onschuldige is een ietwat naïeve en zorgeloze dromer die je ook tegenkomt in films, muziek, verhalen en kunst. De dromerige Phoebe uit Friends, acteurs als Meg Ryan en Tom Hanks, dreampop of de make-love-not-war-hippies uit de jaren ‘60 en ’70, iedereen kan er zich wel iets bij voorstellen.

Wie is de onschuldige?

De onschuldige man of vrouw is optimistisch, idealistisch, eenvoudig en loyaal. Hij of zij kijkt naar de wereld met een onvoorwaardelijk vertrouwen en gaat uit van het goede in de mensen. Agressie en opdringerigheid passen niet bij dit archetype. De onschuldige houdt van de simpele dingen in het leven maar is ook verbonden met verschillende maatschappelijke problemen. Puur en oprecht en een tikkeltje naïef, zo kun je de onschuldige ook omschrijven. Het verlangen om vrij en gelukkig te zijn is groot bij dit archetype.

Voordelen

Geloof in het goede en optimisme zijn twee talenten van de onschuldige. Het glas is altijd halfvol. De onschuldige zal ook kiezen voor een open en eerlijke communicatie. Bij dit archetype voelen anderen zich op hun gemak en is er een gevoel van vertrouwen en bescherming.

Valkuilen

Naast voordelen heeft ieder archetype ook mindere kanten. De onschuldige wil dat in al zijn optimisme niet horen. En dat is precies de valkuil: als optimist in hart en nieren is hij of zij soms naïef en kinderlijk. Het gevaar loert misschien om de hoek, maar wordt niet gezien of gewoonweg ontkent. De grootste angst van dit archetype is dan weer om iets fout te doen of om gestraft te worden.  

Onschuldige merken

Innocent merken helpen klanten op weg naar het ideale leven. Ze bieden eenvoudige oplossingen voor vaak complexe problemen. De keuze blijft echter aan de klant; een onschuldig merk zal zich niet opdringerig of agressief opstellen. Het streven naar een duurzame, rechtvaardige samenleving maakt deel uit van de ideologie van onschuldige merken. Klimaat, biodiversiteit en mensenrechten zijn dus belangrijk. De gedeelde normen en waarden van deze merken en hun klanten moeten uiteindelijk leiden naar geluk en eenvoud. Qua beeldvorming stralen deze merken ook rust en welzijn uit en een verbondenheid met de natuur. Enkele voorbeelden van typische merken die puur, onschuldig en oprecht zijn: Spa, Disney, de Efteling, Center Parcs.

Case Coca Cola

Case Ford

Corporate identity

Uitzoeken tot welk archetype je behoort, helpt je weer op weg. Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestrategie?

Contacteer dan één van onze strategen.