5 tips om je organisch bereik te boosten op social media

Wist je dat steeds minder mensen je social media posts te zien krijgen? In 2010 bereikten je berichten nog al je volgers. In 2013 halveerde dit. Vandaag krijgt nog maar 2-7% van je volgers je posts te zien. Hierbij spreken we enkel over het organisch (lees ‘gratis’) bereik van je bedrijfspagina. Betalende posts ontsnappen hier dus aan.  

Wie of wat heeft deze dalende tendens nu eigenlijk in de hand? Algoritmes bepalen op basis van een aantal parameters wie van je volgers welke post te zien krijgen. Door hierop in te spelen vergroot je jouw kans op zichtbaarheid. Klinkt peanuts. In werkelijkheid is dit een harde noot om te kraken. De social media algoritmes veranderen namelijk voortdurend waardoor ze moeilijk te achterhalen zijn. Ga je toch graag de uitdaging aan? Dan krijg je alvast 5 kostbare tips om je organisch bereik te optimaliseren.  

Post persoonlijk over je bedrijfspagina 

Als bedrijf heb je 3 manieren om content te delen op social media. Elk van die opties heeft impact op je bereik. We zagen al dat posten op je bedrijfspagina nog maar voor een bereik van 2-7% zorgt. Deel je een post van die bedrijfspagina? Dan stijgt dat percentage naar 10-15%. Maar pluk je liefst de beste vruchten? Plaats dan een vermelding over je bedrijfspagina op je persoonlijke tijdlijn. Zo bereik je tot maar liefst 50% van je volgers.  

Zet volop in op ambassadeurs 

De ideale ambassadeurs? Je medewerkers natuurlijk. Vraag ze om berichten van op de bedrijfspagina te delen met een korte omschrijving daarbij en verhoog je bereik tot 10-15%. Of beter nog: motiveer hen om op hun persoonlijke pagina te posten over het bedrijf. Zo krijgt ook 25-50% van hun netwerk je posts te zien. Een serieuze boost van je organisch bereik met andere woorden. Enkele tips om dit initiatief zeker te doen slagen:   

  • Laat je ambassadeurs je bedrijfspagina taggen
  • Introduceer een relevante hashtag 
  • Engageer je medewerkers met een beloningssysteem. Houd een scorebord bij. Wie op het einde van de maand de hoogste resultaten oplevert, krijgt een leuke attentie.

Boost je engagement

Creëer interessante, relevante, disproportionele content. Je volgers moeten het gevoel hebben dat jij hen meer waarde geeft dan je van hen terug verwacht. Zo moedig je hen aan om het bericht te liken, te delen, er op te reageren of zelfs een comment te plaatsen op hun persoonlijke pagina. Hoe boost je dit engagement op een eenvoudige manier? Stel vragen, post een wist-je-datje, doe een fill in the blank, repost een relevant bericht van één van je volgers, organiseer een wedstrijd, geef een blik achter de schermen… Met andere woorden: Ga volop in interactie met je volgers. Je meest actieve connecties zullen je berichten vaker te zien krijgen. 

Post gevarieerde content 

Wees creatief in je posts. Zorg voor voldoende variatie, zowel naar vorm als naar inhoud. Het algoritme schenkt minder gewicht aan tekst zonder meer. Post dus bij voorkeur met een video, gif, foto of carrousel bij je tekst.

Kies het juiste tijdstip 

Elk social media kanaal heeft zijn meest interessante tijdstippen. Je vindt jouw ideale moment aan de hand van de statistieken per kanaal. Deze tonen wanneer de volgers van je bedrijfspagina het vaakst actief zijn. Repost je een bericht op je persoonlijke pagina? Doe dit dan op zaterdag of tijdens de werkweek ’s morgens vroeg, tijdens de middagpauze of ’s avonds laat. Leg je resultaten naast elkaar en bekijk welk tijdstip voor jou het beste werkt. 

Heb je ondersteuning of advies nodig over jouw social media? Neem dan contact op met Kim!