3 handige SEO-tools op een rij

SEO of search engine optimization is niet meer weg te denken uit de online wereld. Als jij op het internet gevonden wil worden, dan optimaliseer je best de SEO van jouw website. De juiste keywords, zowel short- als longtail, zorgen ervoor dat jij boven de concurrenten gepositioneerd wordt in het organisch zoekgedrag van klanten. Maar hoe vind je nu de juiste keywords?

Dankzij handige SEO-tools kan je een keyword analyse uitvoeren waarbij je het maandelijkse zoekvolume van elk zoekwoord in kaart brengt en de concurrentie op die woorden vaststelt (hoog, laag of gemiddeld).

Wij zetten de pro’s en contra’s van deze drie voor jou op een rij:

  • Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • RankTank

Google Keyword Planner

Pro

  • Google Keyword Planner laat je toe om maximaal drie zoekwoorden per keer te plaatsen tijdens het zoeken naar zoekwoordsuggesties of alternatieve woorden. Wat je hier doet, is zoeken naar de essentie.
  • Ook kan je de URL van je website toevoegen om nog meer relevante suggesties te krijgen.
  • Bij deze tool heb je de mogelijkheid om de cijfers tot 4 jaar terug op te vragen terwijl dit bij andere tools beperkt is tot slechts 1 jaar.
  • Je kan het land waarin je wil zoeken targeten, alsook de taal.
  • Daarnaast kan je snel een zoekwoordenrapport opzoeken via de app op je smartphone.
  • Alle gegevens kan je snel exporteren naar een csv-file.

Contra

  • De meeste tools tonen meer dan 500 zoekwoordsuggesties, in deze tool is dit beperkt  tot 300. Voor een SEO-specialist is dat meer dan voldoende aangezien je je moet beperken tot een short keywordlijst van ongeveer 50 kernwoorden. Hierop zal je moeten focussen in je verdere communicatie.
  • De zoekwoordfilters zijn verkleind. Google toont enkel de gegevens over een bepaalde woordgroep of brede overeenkomsten.
  • Je moet een Google Adwords account hebben om deze tool te kunnen gebruiken.

Ubersuggest

Pro

  • Ubersuggest is een gratis tool die geen beperkingen heeft zoals anders hulpprogramma’s voor zoekwoorden. Je kan het zo vaak gebruiken als je wil.
  • Daarnaast maakt de tool gebruik van locatiegebaseerde gegevens, wat voor SEO heel gemakkelijk is om overeenkomstige zoekopdrachten uit te voeren.
  • De resultaten worden automatisch getoond in vereenvoudigde statistieken.
  • Er worden automatisch nieuwe zoekwoordideeën gegenereerd voor jouw site.
  • Ten slotte heb je de optie om een taal te selecteren. Je hoeft niet per se in het Engels te zoeken.

Contra

  • De tool vertoont wel enkele beperkingen op doelmarkten. Het blijkt moeilijker te zijn om resultaten te vinden met betrekking tot specifieke nichemarkten.
  • Er is geen mobiele app van Ubersuggest.

RankTank

Pro

  • RankTank is een gratis innovatieve SEO-tool.
  • Dit is meer dan alleen een zoekwoordenrapport.
  • In deze tool is er ook een uitgebreide leersectie met vaardigheidshandelingen, video’s, webinars en informatie over softwareontwikkelingen.
  • Het bevat ook een volledig luik technische SEO. Los van het zoekwoordenrapport kan je er ook terecht voor contenteffectiviteit en linkbuilding.
  • Je ziet in een handige spreadsheet onmiddellijk waar je gerankt staat ten opzichte van de concurrentie. Dit op basis van een back-linkmonitor.

Contra

  • Voor een beginnende SEO-kenner is deze tool iets te ingewikkeld. Het is vooral voor technische SEO geschikt.
  • Er is geen mobiele app van RankTank.

Conclusie

Ben je een webdeveloper gespecialiseerd in technische SEO? Dan zal Ranktank jouw favoriete tool zijn omdat je je kan verdiepen in alle essentiële zaken van technische SEO.

Wil je een concreet en duidelijk zoekwoordenrapport maken? Dan raden wij aan om Google Keyword Planner te gebruiken in combinatie met Ubersuggest. Op die manier heb je een breder zoekvlak met alle mogelijke alternatieven en suggesties.

Heb je vragen over SEO of heb je nood aan een zoekwoordenrapport? Contacteer hier onze SEO-expert.