#2 De gangmaker of ‘the jester’ is een gewaagde markt positionering

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

De gangmaker of levensgenieter ontsnapt aan de dagelijkse sleur met humor en plezier en leidt een zorgeloos leven.

Is jouw merk een gangmaker?

Is de boodschap van jouw merk ‘je leeft maar een keer’ of ‘weg met de dagelijkse sleur’? Dan is de kans groot dat je merk bij het archetype ‘gangmaker’ past. Is de boodschap die je merk brengt dan ook nog grappig, subtiel en taboedoorbrekend, dan mag je er zeker van zijn!

Waar kom je de gangmaker tegen?

Gangmakers kom je vaak tegen in films, tekenfilms en strips of als komiek op een podium. Het figuurtje Goofy, het personage Austin Powers, The Weasley Twins uit Harry Potter… het zijn allemaal voorbeelden uit de wereld van de fictie.

Bekende gangmakers zijn Robin Williams,  Tijl Uilenspiegel, Youp van ’t Hek, Jim Carrey en Richard Branson. De gangmaker staat ook wel bekend als de nar, dwaas, bedrieger, grapjas, practical joker of komiek.

Wie is de gangmaker?

De gangmaker is de cabaretier onder de archetypes. Hij of zij laat je graag ontsnappen aan de dagelijkse sleur en doet dat met humor. Met die humor relativeert hij of zij ook het zwaarmoedige leven. Een gangmaker stelt wel issues aan de kaak, maar met een kwinkslag. Op speelse wijze komt de boodschap over. De gangmaker maakt het leven iets luchtiger en lichter en weet zaken te relativeren, heeft wel degelijk een mening of boodschap en kan zelfs kritisch zijn. Humor, plezier en spontaniteit zijn belangrijk voor hem of haar.

Voordelen

Gangmakers zijn eerlijke, diplomatische en innemende persoonlijkheden en daarom zijn ze ook geliefd. Ze zijn enorm grappig en willen anderen laten lachen. Hoewel ze vrolijk en speels zijn, komen ze toch met een serieuze boodschap of uiten kritiek. Door hun gevoel voor humor, spontaniteit en subtiliteit wordt er van hen meer geduld dan van anderen. Hun grote talent is vreugde brengen en de wereld verlichten.

Valkuilen

Nuances maken het verschil. Soms wordt de humor van gangmakers te cynisch voor bepaalde mensen. Het kan ook zijn dat de gangmaker zich te frivool en te jolig gedraagt en niet meer serieus wordt genomen. Gangmakers zijn bang om zich te vervelen of om anderen te vervelen en moeten opletten om niet te overdrijven.

Het merk als gangmaker

Merken die ‘gangmakers’ zijn, bezorgen hun klanten een leuke tijd, ontspanning, plezier en humor. In hun communicatie zit vaak een serieuze boodschap of een maatschappelijk probleem dat met een knipoog ter sprake wordt gebracht, aan de kaak gesteld en/of opgelost. De doelgroep waardeert de humor in de boodschap en ziet toch wat het probleem is. Op die manier zijn fans overtuigd en groeit de schare volgers snel.

Bekende merken met dit archetype zijn Walibi, MailChimp, Ben & Jerry’s, Pringles, Fanta, CliniClowns, Jim Mobile, M&M’s en Nintendo.

Case M&M’s

Ga zelf maar in de kom.

Case Fanta

Ontdek jouw unieke brand archetype en bijhorende drijfveren en bouw een sterk merk. Een sterk en consistent merk betekent een betere merkherkenning en -waardering. Je trekt de juiste klanten aan en zorgt dat bestaande klanten loyaler blijven.

Communicatiestrategie

Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestijl?

Contacteer dan één van onze strategen.