12 tips voor een optimaal dashboardbeheer

Hoe definieert en behaalt u uw KPI’s?

Hier bij comma, merkenmarketeers maken wij maandelijks een dashboard op voor onze klanten. Alle cijfers van de communicatiekanalen worden door ons genoteerd en bijgehouden. In deze cijfers worden trends gezocht en het verloop ervan wordt onder de loep genomen, om zo het bereik van uw communicatie te optimaliseren. Eventuele grote struikelblokken worden op tijd onthuld en aangepast of opportuniteiten worden benut.

De algemeen gekende maatstaven kan u hieronder vinden. Wij gaan net een stapje verder en voorzien u van 12 tips, voor een nieuwe aanpak in 2019.

dashboard

Mailings

1. Bij mailings is het belangrijk te letten op het afleveringspercentage én de openingsrate: wanneer slechts 1 van de 2 gekend is kan dit voor een vertekend beeld zorgen. Het is duidelijk dat de openingsrate gekend moet zijn: het is niet omdat 100 mensen je mail ontvangen, dat ze hem allemaal lezen. Anderzijds kan het handig zijn beiden te kennen om je database up-to-date te houden: wanneer 420 mails afgeleverd zijn waar er 500 verzonden waren, is het dringend tijd de database onder de loep te nemen en te corrigeren. Dit is trouwens de eerste tip die wij bij comma aan onze klanten geven: beperk je database tot een kwalitatieve database met mensen die interesse hebben in de mailings.

2. Onderschat het belang van het tijdstip van verzending niet. Uit ervaring hebben we ondervonden dat de zaterdagochtend een interessant moment is in de B2B sector. Meer hierover kan u vinden in onze vorige blog.

3. Het is interessant om te kijken naar de benchmark van uw sector, om doelgerichter te kunnen werken.

4. Last but not least: zorg voor diverse Call To Actions. Het is belangrijk dat lezers gemakkelijk terecht kunnen komen op uw site door een simpele klik op een knop.

Website

5. Wat uw website betreft, is hotjar een handige tool: dit programma voorziet een heatmap en voorziet kennis over 3 zaken: “waar klikken mensen het vaakst op?”, “hoe ver scrollen mensen op mijn website?” en “welke beweging maken mensen met hun computermuis op mijn website?”. Deze tool kan je als bedrijf 1 maand gratis uittesten.

6. Ook uitstappagina’s houden we in de gaten: waar precies verlaat mijn bezoeker de website? Wanneer enkel de bounce rate wordt bekeken, is het moeilijk te weten welke delen van de website zwakker zijn. Wanneer we de uitstappagina’s vinden, proberen we te zoeken hoe we een loop kunnen creëren om bezoekers op de pagina te houden.

7. In verband met referrals, is het belangijk om in het achterhoofd te houden dat hier niet kwantiteit telt, maar kwaliteit. Zorg ervoor dat referrals komen van bedrijven die ‘boven’ jouw bedrijf staan, om zo hoger geranked te staan op Google.

8. Google Analytics laat toe om 20 doelen in te stellen, probeer zeker al deze doelen te benutten. We zien dat de meeste van onze klanten maar met een 5-tal doelen werken. Bij comma kiezen we ervoor om zeker te werken met funnels: door te kijken wie naar de contactpagina gaat en wie daadwerkelijk het contactformulier invult, krijgen we meer inzicht in de denkwijze van bezoekers. Wanneer we de proef op de som nemen en het contactformulier inkorten en zien dat het meer ingevuld wordt, nemen we deze inzichten in achting bij de 2 maandelijkse feedback met onze klant.

Advertenties

9. Een testcampagne kan handig zijn om te toetsen welke impact adwords hebben op uw business. Dit zal ook aan het licht brengen met welke zoekwoorden bezoekers terecht komen op uw website. De doelen die ingesteld zijn via Google Analytics kunnen gemeten worden via Adwords, op deze manier kan je precies de ROI van je AdWords bepalen.

10. Heel wat bedrijven zetten AdWords in om meer bezoekers naar hun site te tracken. Vergeet deze flow niet te volgen, alsook de bouncerate en duurtijd.

Social media

11. Net zoals bij mailings, moet ook social gelinkt worden aan uw website. Geef de mensen de mogelijkheid om meer te weten te komen over uw bedrijf en laat hen ontdekken wat u te bieden heeft. Dit is wat ons betreft één van de belangrijkste redenen om op social in te zetten.

12. Om te eindigen zijn hier nog 3 comma-tips voor een social media post met succes:

  • Probeer te werken met filmpjes, het zal meer effect hebben op je volgers.
  • Een caroussel zorgt voor exponentiële groei, zeker wanneer beeld en video door elkaar gebruikt worden.
  • Push eens een blogbericht: je zal verbaasd zijn van het kwalitatieve resultaat!

Het is een hele klus om al deze informatie minutieus bij te houden, te bundelen, en te implementeren, maar eens je dit onder de knie hebt worden KPI’s een fluitje van een cent!

Beheer alles samen in 1 dashboard om vat te krijgen op een algemeen beeld van uw resultaten en evoluties.

Bent u het stuur kwijt en heeft u graag een expert achter uw dashboard? Neem contact op met Greetje voor meer informatie.