#10 – De held of ‘the hero’ heeft een vastberaden marketingstrategie!

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

De held, the hero… we zijn er allemaal weleens door geïnspireerd. Met een motto als ‘waar een wil is, is een weg’ is de held misschien wel de meest vastberaden van alle archetypen. Zeg nu zelf: wie wil er niet door een held gered worden?

Is jouw merk een held?

Vecht jouw merk om een maatschappelijk probleem op te lossen? Of is jouw merk er om mensen uit te dagen hun grenzen te verleggen? Ga je met jouw product de wereld veranderen? Dan is de kans groot dat je merk een held is. Resultaatgericht en competitief, zo zou je het heldenmerk ook kunnen omschrijven. De klanten van heldenmerken willen zich fysiek of mentaal ontwikkelen, uitdagingen overwinnen, zichzelf bewijzen of hun overtuigingen laten zien.

Waar kom je de held tegen?

De held is uiteraard populair in films, series, games en stripverhalen. Wie kent James Bond en Superman niet? Of heldinnen als Catwoman en Pippi Langkous? In het echte leven bestaan ze ook, al zijn het dan geen superhelden met bovenmenselijke krachten. Het zijn bekende of minder bekende mensen die bijzondere daden hebben gesteld in de wetenschap, sport, politiek… En er zijn de typische volkshelden zoals Jeanne d’Arc in Frankrijk, Ambiorix, koning van de Eburonen in België en Koning Arthur in Engeland. Omdat een moedige triomf ideaal voer is voor fictie zijn veel heldenverhalen dan ook sterk gefictionaliseerd.

Wie is de held?

De redder in nood, de winnaar, de atleet, de bevrijder of de strijder… het zijn allemaal helden. Het is de figuur die anderen beschermt, inspireert, redt en die tegen onrecht vecht. Hij of zij wil een verschil maken in de wereld, of dat nu als sportheld is, op het slagveld, in de politiek, in de wetenschap of als humanitaire hulpverlener. De held is sterk en slim en weet door fysieke en mentale kracht een doel te bereiken of een droom waar te maken. Daarvoor gaat hij of zij door het vuur, over grenzen heen en neemt dus risico’s. Goed te begrijpen dus dat helden een grote indruk maken op anderen.

Voordelen

Discipline, moed, doorzettingsvermogen, deskundigheid… een voor een zijn het positieve eigenschappen die ervoor kunnen zorgen dat dromen uitkomen, dingen veranderen of doelen behaald worden. De held laat ons zien dat we niet te snel moeten opgeven, helpt ons om het beste uit onszelf naar boven te halen en inspireert.

Valkuilen

Niet alle doelen heiligen de middelen. Daar gaat de held weleens in de fout. Hij of zij kan zich ook verliezen in grootheidswaanzin en overmoed kan hem of haar in gevaar brengen. Wat de held niet wil is falen, kwetsbaar en zwak zijn. Ja, daarin zit zijn angst dus verscholen.

Het merk als held

Nogal wat heldenmerken zijn te vinden in de wereld van de liefdadigheid, denk maar aan het Rode Kruis of het leger. Deze merken willen een positieve stempel drukken op de wereld, een sociaal probleem oplossen en anderen helpen. Ze vechten voor een hoger doel, willen hun klanten inspireren, en zijn vaak ook prestatiegericht. Een ander typisch voorbeeld is Nike. ‘Just do it.’ Of je nu een atleet bent of niet, trek die schoenen aan en beweeg. Ontdek de held in jezelf! Krachtige kleuren en beelden horen bij de communicatie van deze merken, net zoals korte, krachtige teksten. Power to the people, Keep going, Extra life, extra power, Fasterpiece, Paraat. Altijd, overal. Herkenbaar? Voorbeelden van heldenmerken zijn Nike, Ferrari, Duracell, BMW en het Rode Kruis.

Case Nike

Case BMW

Corporate identity

Uitzoeken tot welk archetype je behoort, helpt je weer op weg. Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestrategie?

Contacteer dan één van onze strategen.