#1 De communicatiestrategie van de rebel of ‘the outlaw’

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

Is jouw merk een rebel?
Heeft jouw merk een wilde en rebelse kant? Voelen jouw klanten zich niet helemaal op hun plek in de maatschappij? Houden ze ervan regels te doorbreken? Dan is het waarschijnlijk dat je merk een rebel is.

Waar kom je de rebel tegen?
De rebel zie je vaak in films en verhalen; het zijn mythische figuren. Voorbeelden hiervan zijn Robin Hood, James Dean, Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean of Jan Breydel.
Bekende rebelse persoonlijkheden zijn Ernesto ‘Che’ Guevara, Quentin Tarantino, Pablo Picasso, Martin Luther King en Madonna.
Rebellen kom je tegen in extremistische groepen en in burgerrechtenactiveringen. Ze zijn ook bekend als bijvoorbeeld activist, gokker, dissident, hervormer, revolutionair, klokkenluider en balling.

Waar kom je de rebel tegen?
De rebel zie je vaak in films en verhalen; het zijn mythische figuren. Voorbeelden hiervan zijn Robin Hood, James Dean, Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean of Jan Breydel.
Bekende rebelse persoonlijkheden zijn Ernesto ‘Che’ Guevara, Quentin Tarantino, Pablo Picasso, Martin Luther King en Madonna.
Rebellen kom je tegen in extremistische groepen en in burgerrechtenactiveringen. Ze zijn ook bekend als bijvoorbeeld activist, gokker, dissident, hervormer, revolutionair, klokkenluider en balling.

Wie is de rebel?
De rebel heeft behoefte aan vrijheid en komt in opstand als die beperkt of ingeperkt wordt. Choqueren heeft hij of zij tot kunst verheven. Soms komt deze houding hem of haar duur te staan. Het risico bestaat namelijk dat het ‘revolutionaire’ gedrag vrienden transformeert in vijanden. De rebel is taboedoorbrekend, moedigt betwistbare morele waarden aan en gooit onderdrukkende regimes omver.

Voordelen

Rebellen zijn openhartig, rauw en eerlijk. Dat maakt hun imago aantrekkelijk. We hebben allemaal een diepgeworteld verlangen naar vrijheid. Ook al zijn we zelf brave burgers, we blazen ook al eens graag stoom af en van risicovol gedrag krijgen we een kick; de een al wat meer dan de ander. Rebellen worden geassocieerd met opwinding, gedrevenheid en spanning.

Valkuilen

Rebellen gaan soms over de grens, komen dan in criminaliteit terecht en/of misbruiken hun macht.  Hun duistere kantjes krijgen de bovenhand. Ofwel verliezen ze zich in plezier. Soms hebben ze een naïef wereldbeeld. Ze zijn bang om machteloos of ineffectief te zijn.

Rebelse merken

Rebelse merken roepen ook rebelse gevoelens op bij hun klanten: ze associëren het merk met kracht, gedrevenheid, opwinding, spanning, een tikkeltje slechtheid, risico, losbreken. In de marketing van deze merken zitten choquerende elementen, extremiteiten, donkere en stevige beelden, revolutionaire knipoogjes en soms ook onverwachte grappen. Figuren in de reclame zijn arrogant, kijken van je weg, zijn koel stoer en ‘edgy’.
Rebelse merken zijn Harley Davidson, MTV, G-Star, Jupiler, Red Bull, Hummer, Diesel en Greenpeace.

Case Redbull

Case Jupiler

Merken kunnen de associatieve kracht van archetypes goed gebruiken bij hun branding en communicatie. Consumenten die zichzelf identificeren met een bepaald archetype of er zich door aangesproken voelen, kiezen voor een merk met die uitstraling. De keuze van het juiste archetype voor je merk heeft dus veel impact. Of: wie je bent bepaalt wat je doet…

Corporate identity

Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestrategie?

Contacteer dan één van onze strategen.