In de marketing en sales wordt vaak gesproken over leads. De mensen die de termen ‘leads’, ‘business leads’, en ‘sales leads’ gebruiken weten vaak instinctief wat er mee bedoeld wordt. Maar wat zijn leads precies?

Wat zijn leads?

De meest toepasselijke vertaling van de term ‘lead’ is een spoor. Het is iets om op te volgen. Een lead is een spoor naar een potentiële klant. Sommige sporen lopen dood, andere eindigen in een verkoop. Zo’n spoor kan bijvoorbeeld bestaan uit ingevulde contactgegevens, een afspraak of een abonnement op een nieuwsbrief.

Leads kunt u bereiken via een nieuwsbrief, telefoon, social media of per post.

Leads en prospects

De termen leads en prospects worden vaak door elkaar gebruikt. Maar er is wel degelijk een verschil. Potentiële klanten met interesse in uw bedrijf zijn prospects. Een lead zijn de sporen die naar deze prospects kunnen leiden. Meestal moeten er een aantal leads worden opgevolgd voordat er een interessante prospect uit voort komt.

Social media

Social media is de manier om uw brand awareness te vergroten en in contact te komen met uw huidige klanten. Wanneer u het juist inzet kunt u via Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram leads genereren voor uw bedrijf. Een voordeel is dat het genereren van social media leads weinig kosten met zich mee brengt.

3 manieren om leadadvertenties te verkrijgen

Er zijn 3 algemene manieren om lead advertenties te gebruiken:

  • Aanmeldingen voor e-mails en nieuwsbrieven verzamelen
  • Enquête- en interesseformulieren beheren
  • Speciale deals en promoties aanbieden

Lead advertenties lijken op normale Facebook- of Instagram-advertnies, maar als mensen op uw advertentie klikken, zien ze een formulier waarop de gegevens die ze al met Facebook hebben gedeeld, zoals hun naam, telefoonnummer en e-mailadres, al zijn ingevuld. Ook hebt u de mogelijkheid om nog andere zaken te weten te komen en met ze in contact te komen.

Bedrijven gebruiken vaak lead advertenties om op verschillende manieren nieuwe klanten te vinden en hun bedrijven te laten groeien.