Stop met klagen!

Het internationaal collectief van communicatiehuizen Tribe Global heeft zojuist zijn eerste wereldwijde reclamecampagne voor mensenrechtenorganisatie Survival International gelanceerd. comma, merkenmarketeers staat in voor de implementatie op de Belgische markt.

De campagne wil de strijd van de Awá, de mees bedreigde volksstam in de wereld, in Brazilië in de spotlight plaatsen.

De campagne kreeg de titel ‘Stop met klagen en plaats je problemen in het juiste perspectief’. Ze vertelt het verhaal van Karapiru, een man van de Awá-stam die voor zijn ogen zijn broers, zussen, kinderen en zijn vrouw neergeschoten zag worden. Karapiru vluchtte de wouden in en leefde er tien jaar lang in zijn eentje op de vlucht.

De tekst van de advertentie luidt: ‘Tien jaar lang was hij alleen en op de vlucht. Hij sliep in bomen en overleefde op honing en klein gevogelte. Toen hij uiteindelijk na tien jaar met zijn stam herenigd werd, was zijn vreugde groot toen zijn zoon de slachtpartij overleefd bleek te hebben. Zijn stamgenoten leven nog steeds onder dreiging van uitsterven door gewelddadige overvallen. Houthakkers en grootgrondbezitters azen op hun land. Denk dus eens goed na en vergelijk jouw zorgen met die van de Awá. Alstublieft, zend een boodschap, geef hen hoop. De Awá kunnen gered worden.’

Met de advertentie wil Tribe Global met de steun van onder andere de Brits acteur Colin Firth de protestcampagne van de Awá bekend maken bij het brede publiek.

De verschillende agentschappen van het netwerk Tribe Global (waaronder comma, merkenmarketeers uit Zedelgem), proberen elk in hun eigen land de advertentie in media gepubliceerd te krijgen. Zo namen onder andere Exquis Magazine, Vogue, GQ, House and Garden, Vanity Fair, American Express Departures en Centurion Magazines de advertentie al kosteloos op in hun publicaties.

Met de advertentie wil Survival International haar campagne kracht bij zetten. Op vandaag ontvingen Braziliaanse autoriteiten hierdoor al bijna 50.000 protestbrieven. Desondanks dit alles werden echter nog geen stappen ondernomen om de agressie tegen de Awá een halt toe te roepen. Ook u kan uw steentje bijdragen door de petitie te ondertekenen op www.survivalinternational.org/awa.

Greetje Demuelenaere, zaakvoerder van comma, merkenmarketeers: “Toen wij vorig jaar van start gingen met Tribe Global, was het meteen één van onze prioriteiten om de wereldwijde gemeenschap iets terug te geven. Het partnerschap met Survival International was haast vanzelfsprekend voor ons. Hun werk voor bedreigde stammen kan alle steun die wij hen kunnen bieden maar al te goed gebruiken. Al onze partneragentschappen zetten zich dan ook belangeloos in om wereldwijd aandacht voor de strijd van de Awá op te wekken.”

Stephen Corry, Directeur van Survival International: ‘Het verhaal van Karapiru is slechts één van vele schokkende verhalen, die vaak nooit verteld worden. Met deze campagne krijgen de Awá broodnodige aandacht en gaat iedereen zijn eigen zorgen in het juiste perspectief plaatsen. De brutale aanvallen op de Awá moeten stoppen en hiervoor moet de Braziliaanse overheid dringend onder druk te zetten. De tijd dringt heel erg voor Karapiru en zijn stamgenoten.’

Wilt u deze advertentie opnemen in uw publicatie? Neem dan nu contact op via
koen.note@merkenmarketeers.be.