Elk bedrijf heeft een social media marketingplan nodig. Een social media marketingplan is een samenvatting van alles wat u wilt doen en hoopt te bereiken voor uw bedrijf met sociale netwerken. Simpel uitgelegd: elke actie die u onderneemt op sociale netwerken moet deel uit maken van één grote social media marketingstrategie.

Concreet betekent dit dat elk post, reactie en like moet aangestuurd worden door een plan die u in de richting duwt van uw zakelijke doelen. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het is belangrijk dat u uw tijd neemt om een uitgebreide social mediastrategie uit te bouwen. Hoe specifieker u bent, hoe effectiever u het plan kunt uitvoeren.

Wat moet een social media marketingplan allemaal bevatten? Volg hieronder de zes stappen om uw eigen plan te ontwikkelen.

Stap 1: bepaal uw social media doelen

Eerst en vooral is het belangrijk om te bepalen welke doelen u wenst te bereiken. Deze doelen kunt u later bijsturen wanneer uw social media campagnes niet voldoen aan uw verwachtingen. Maar zonder doelen hebt u geen manier om succes te bewijzen. Belangrijk hierbij is dat deze doelen op een gelijke lijn liggen met uw algemene marketingstrategie. Op die manier stuurt u uw social media acties in één richting naar uw algemene business goals.

Stap 2: voer een social media analyse uit

Vooraleer u uw social media marketingplan kan uitbouwen, moet u uw huidige gebruik van social media bekijken en analyseren. Maak een social media analyse van elk social media kanaal. Dat betekent dat u moet uitzoeken wie u op dit moment volgt, welke sociale netwerken uw doelpubliek gebruiken en hoe u aanwezigheid op sociale media is in vergelijking met uw directe concurrentie. Eens u een social media analyse hebt uitgevoerd hebt u een duidelijk beeld van elk sociaal profiel die uw bedrijf vertegenwoordigt. Na die analyse is het ook duidelijk welke profielen geüpdatet moeten worden en welke u beter verwijderd.

Stap 3: maak of verbeter uw social media accounts

De volgende stap is het sleutelen aan uw online aanwezigheid. Kies welke netwerken het best voldoen aan uw social media goals. Wanneer u een social media profiel wil waarover u nog niet beschikt kunt u dat vanaf nul opbouwen met uw algemene doelen in gedachten. De andere social media profielen waarover u wel al beschikt moet u updaten om tot het best mogelijke resultaat te komen. Onthoud hierbij dat elk sociaal netwerk een ander publiek heeft en daarnaar moet behandeld worden.

Stap 4: haal social media inspiratie bij concurrentie, marktleiders & klanten

Weet u niet welke soorten inhoud en posts de meeste interactie zullen uitlokken? Om inspiratie op te doen, kunt u eens kijken naar wat anderen in uw sector delen. Klanten kunnen ook inspiratie bieden, niet enkel door de items die ze delen, maar ook door hoe ze hun items delen. Ook marktleiders kunnen u heel wat inspiratie bieden. Bedrijven in gelijk welke sector zijn erin geslaagd zich te onderscheiden door middel van een goeie social media strategie. Volg hen en leer eruit. Bekijk ook of zij tips delen voor social media marketing en speel daar dan op in.

Stap 5: creëer een social media kalender

Goeie content hebben is essentieel voor het slagen bij sociale media. Uw social media marketingplan moet een inhoudsplan bevatten alsook een kalender. De kalender bevat de data en tijden wanneer u van plan bent blogs, Instagram en Facebook posts, Tweets, en andere content te posten gedurende uw social media campagne. Het is een goed idee om ook al de content op voorhand te schrijven. Bij heel wat sociale netwerken hebt u de mogelijkheid om berichten op voorhand in te plannen die op latere tijdstippen automatisch verschijnen.

Stap 6: test, evalueer en pas aan

Blijven testen is enorm belangrijk. Op die manier merkt u duidelijk wat een succes is en wat eerder tegenvalt. Op basis hiervan kunt u het social media marketingplan aanpassen. Een social media marketingplan kan nooit hetzelfde blijven, het blijft contant veranderen. Er zijn steeds meer en meer verschillende sociale netwerken. Als uw doelen bereikt zijn, stel dan nieuwe doelen. Blijf zelf uitdagen met uw social media marketingplan.