Een LinkedIn profiel is uw visitekaartje, uw online cv. U zou nooit een verouderde cv versturen naar een potentiële werkgever, uw LinkedIn profiel up-to-date houden is dus minstens even belangrijk! Om een handje te helpen geven wij enkele tips om uw aanwezigheid op LinkedIn optimaal en up-to-date te houden.

#1 Zorg dat uw profielfoto en header up-to-date zijn

Uw profielfoto is de eerste indruk van u die een potentiële werkgever krijgt wanneer hij/zij uw profiel bezoekt. We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Zorg dus dat het een kwaliteitsvolle foto is die de juiste boodschap overbrengt. Kies geen foto van een feestje die u hebt bijgesneden zodat uw beste vriendin er niet meer op staat. Zorg er ook voor dat uw foto een representatie is van hoe u er nu uit ziet, geen foto van 5 jaar geleden dus.

Ook de header is een manier om uw profiel te personaliseren en de aandacht te trekken. Het is interessant om in uw header te verwijzen naar uw professioneel leven, bijvoorbeeld naar uw bedrijf of uw kernactiviteiten. Op die manier zegt u ook meteen iets over uzelf.

#2 Kies een goede headline

Ook uw headline draagt bij tot die eerste indruk en we willen natuurlijk dat die positief is. Het is een van de eerste dingen die bezoekers zien wanneer ze op uw profiel terechtkomen. Het startte als een manier om te zegen wat uw huidige rol of functie is. LinkedIn biedt natuurlijk heel wat standaard headlines aan, maar de dag van vandaag kunt u hier ook op een originele manier uit de hoek komen. Om op te vallen is het altijd interessant om iets anders te doen dan de massa, dus probeer het eens!

Wanneer u bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe job, kunt u dat meteen vermelden in uw headline. In de meeste gevallen zou dat waarschijnlijk iets worden als ‘werkzoekende’, maar op die manier valt u natuurlijk niet op. Wat dacht u van iets in de aard van ‘Gemotiveerde marketeer op zoek naar boeiende job’.

#3 Uw samenvatting: doe aan storytelling

De samenvatting over uzelf is een belangrijk onderdeel van uw profiel. Het geeft u de kans om uzelf in enkele regels te pitchen. Wie bent u?  Wat zijn uw verwezenlijkingen? Wat is uw achtergrond? Waar ziet u zichzelf in de toekomst? Maak gebruik van deze kans om te vertellen wat uw passies zijn, wat u wilt bereiken in uw leven en hoe u uw carrière voor u ziet.

#4 Personaliseer uw URL

Wanneer u een LinkedIn profiel aanmaakt krijgt u, net als iedereen, een standaard URL. Dat kan er mee door, maar hiermee gaat niet opvallen. Maak daarom uw URL persoonlijk en uniek. Op die manier is het ook leuker om uw profiel te promoten op uw cv, in uw portfolio of uw e-sign.

#5 Voeg media toe

Hebt u recent meegewerkt aan interessante projecten zoals het maken van een website, een productlancering of een reclamecampagne? Neem dat op in uw LinkedIn profiel, show them what you got! Voeg media toe zoals video, audio of andere ‘clickable’ content. Op die manier kunt u echt het verschil maken tussen een eenvoudig, doorsnee profiel en dat van u.

#6 Wees actief

Like interessante platforms en engageer met uw netwerk. Like posts, deel artikels en creëer zelfs uw eigen content.

#7 Heb aandacht voor de details

De details over uw werk, uw opleiding enzovoort vormen de basis van uw LinkedIn profiel. Op die manier kunt u uw vaardigheden en deskundigheid etaleren. Die informatie is van cruciaal belang op een cv, ook op uw LinkedIn profiel mag dat dus niet ontbreken. Zorg dat deze informatie compleet, up-to-date en correct is. LinkedIn is voorgeprogrammeerd om dergelijke dingen te vragen zodat u ze niet kan vergeten, vul dat dus zo volledig mogelijk in.

#8 Verzamel aanbevelingen

De invloed van anderen is groot, ook op LinkedIn. Aanbevelingen van anderen kunnen een groot effect hebben. LinkedIn maakt dat dan ook makkelijk, zonder officieel papierwerk, maar minstens even krachtig. Het geeft een boost aan uw geloofwaardigheid en het toont aan dat anderen tevreden zijn van uw werk en vertrouwen hebben in u. Via LinkedIn kunt u ook zelf zo’n aanbeveling vragen aan collega’s, partners, klanten en andere professionele contacten.

Al deze tips helpen u om uw profiel optimaal te houden. Het is natuurlijk belangrijk dat u deze informatie op regelmatige basis update zodat alles klopt met uw huidige situatie. Veel succes!