Is jouw LinkedIn profiel up-to-date?

Een LinkedIn profiel is jouw visitekaartje, je online cv. Je zou nooit een verouderde cv versturen naar een potentiële werkgever, je LinkedIn profiel up-to-date houden is dus minstens even belangrijk! Om een handje te helpen geven wij enkele tips om je aanwezigheid op LinkedIn optimaal en up-to-date te houden.

#1 Zorg dat je profielfoto en header up-to-date zijn

Je profielfoto is de eerste indruk van jou die een potentiële werkgever krijgt wanneer hij/zij je profiel bezoekt. We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Zorg dus dat het een kwaliteitsvolle foto is die de juiste boodschap overbrengt. Kies geen foto van een feestje die je hebt bijgesneden zodat je beste vriendin er niet meer op staat. Zorg er ook voor dat je foto een representatie is van hoe je er nu uit ziet, geen foto van 5 jaar geleden dus.

Ook de header is een manier om je profiel te personaliseren en de aandacht te trekken. Het is interessant om in je header te verwijzen naar je professioneel leven, bijvoorbeeld naar je bedrijf of je kernactiviteiten. Op die manier zeg je ook meteen iets over jezelf.

#2 Kies een goede headline

Ook je headline draagt bij tot die eerste indruk en we willen natuurlijk dat die positief is. Het is een van de eerste dingen die bezoekers zien wanneer ze op je profiel terechtkomen. Het startte als een manier om te zegen wat je huidige rol of functie is. LinkedIn biedt natuurlijk heel wat standaard headlines aan, maar de dag van vandaag kan je hier ook op een originele manier uit de hoek komen. Om op te vallen is het altijd interessant om iets anders te doen dan de massa, dus probeer het eens!

Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe job, kan je dat meteen vermelden in je headline. In de meeste gevallen zou dat waarschijnlijk iets worden als ‘werkzoekende’, maar op die manier val je natuurlijk niet op. Wat dacht je van iets in de aard van ‘Gemotiveerde marketeer op zoek naar boeiende job’.

#3 Je samenvatting: doe aan storytelling

De samenvatting over jezelf is een belangrijk onderdeel van je profiel. Het geeft je de kans om jezelf in enkele regels te pitchen. Wie ben jij?  Wat zijn jouw verwezenlijkingen? Wat is jouw achtergrond? Waar zie je jezelf in de toekomst? Maak gebruik van deze kans om te vertellen wat je passies zijn, wat je wil bereiken in je leven en hoe je je carrière voor je ziet.

#4 Personaliseer je URL

Wanneer je een LinkedIn profiel aanmaakt krijg je, net als iedereen, een standaard URL. Dat kan er mee door, maar hiermee ga je niet opvallen. Maak daarom je URL persoonlijk en uniek. Op die manier is het ook leuker om je profiel te promoten op je cv, in je portfolio of je e-sign.

#5 Voeg media toe

Heb je recent meegewerkt aan interessante projecten zoals het maken van een website, een productlancering of een reclamecampagne? Neem dat op in je LinkedIn profiel, show them what you got! Voeg media toe zoals video, audio of andere ‘clickable’ content. Op die manier kan je echt het verschil maken tussen een eenvoudig, doorsnee profiel en dat van jou.

#6 Wees actief

Like interessante platforms en engageer met je netwerk. Like posts, deel artikels en creëer zelfs je eigen content.

#7 Heb aandacht voor de details

De details over je werk, je opleiding enzovoort vormen de basis van je LinkedIn profiel. Op die manier kan je je vaardigheden en deskundigheid etaleren. Die informatie is van cruciaal belang op een cv, ook op je LinkedIn profiel mag dat dus niet ontbreken. Zorg dat deze informatie compleet, up-to-date en correct is. LinkedIn is voorgeprogrammeerd om dergelijke dingen te vragen zodat jij ze niet kan vergeten, vul dat dus zo volledig mogelijk in.

#8 Verzamel aanbevelingen

De invloed van anderen is groot, ook op LinkedIn. Aanbevelingen van anderen kunnen een groot effect hebben. LinkedIn maakt dat dan ook makkelijk, zonder officieel papierwerk, maar minstens even krachtig. Het geeft een boost aan je geloofwaardigheid en het toont aan dat anderen tevreden zijn van jouw werk en vertrouwen hebben in jou. Via LinkedIn kan je ook zelf zo’n aanbeveling vragen aan collega’s, partners, klanten en andere professionele contacten.

Al deze tips helpen je om je profiel optimaal te houden. Het is natuurlijk belangrijk dat je deze informatie op regelmatige basis update zodat alles klopt met je huidige situatie. Veel succes!