U hebt vast al gehoord van influencer marketing. Het is toch wel een van dé marketingtrends van het moment. Wat is dat nu precies? U gaat als merk gebruikmaken van de invloed en het bereik van invloedrijke personen. Deze gaan relevante content produceren waardoor ze uw merk in de kijker zetten bij hun volgers.

Influencers zijn betrouwbaar en het is een goede manier om het bereik binnen uw doelgroep te vergroten. Daarnaast zijn potentiële klanten vaker geneigd om te vertrouwen op de aanbevelingen van iemand waarin ze zichzelf herkennen. Influencer marketing geeft namelijk niet het gevoel bespeeld te worden door reclame. Een gevoel dat andere vormen van marketing wel oproepen. Hebt u ooit al overwogen om het in te zetten voor uw merk? Wij lijstten enkele factoren op waarop u zeker moet letten.

#1 Zorg dat het geloofwaardig en authentiek blijft

Misschien wel de belangrijkste voorwaarde als het op influencer marketing aankomt. De influencer die gekozen wordt moet in de eerste plaats passen bij het merk en zijn waarden. Dat is belangrijk voor de influencer, want die wil het vertrouwen van zijn volgers natuurlijk niet verliezen. Maar ook voor u is dat belangrijk, want u wil de juiste doelgroep bereiken.

#2 Maak langzaam contact

De eerste stap is natuurlijk om een influencer te kiezen die relevant is voor uw merk. Vervolgens raden we aan om op een rustige manier in contact te treden met die persoon. Dat kan bijvoorbeeld door interesse te tonen in de content die hij/zij deelt op social media en voorzichtig een conversatie aan te gaan. Op die manier kan er langzaam een relatie opgebouwd worden.

#3 Creëer gemeenschappelijke waarde

Het is belangrijk dat de influencer waardevol kan zijn voor uw merk. Maar daartegenover staat dat u als bedrijf of merk ook iets te bieden moet hebben voor die persoon. Dat kan een financiële vergoeding zijn, maar kan ook verder gaan dan dat. Alleen zo kan een zinvolle relatie opgebouwd worden.

#4 Wees consistent

Bij het kiezen van een influencer is het belangrijk dat u iemand vindt die content post die enigszins past bij uw eigen content. Qua toon en stijl moet die passen bij die van uw merk. Ook dat is zowel voor uw merk als voor de influencer zelf van belang.

#5 Meet de resultaten

Als merk bent u natuurlijk benieuwd naar het bereik van de content die die influencers posten. Daarnaast is ook de betrokkenheid van de volgers een belangrijke factor. Daarom moeten social media influencers deze factoren kunnen bewijzen aan de hand van rapporten. Dat is natuurlijk niet zo simpel, het meten van de waarde van campagnes wordt namelijk door influencers gezien als de grootste uitdaging.