De impact van AR voor bedrijven

AR

AR of augmented reality. Het is een technologie waarbij er digitale elementen worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Het is een trend die volop doorbreekt en waar bedrijven op moeten inspelen. Ook in het verkoopproces zijn er talloze AR-toepassingen de experimentele fase momenteel ontgroeid.

Aan de hand van AR wordt de echte wereld met virtuele beelden verrijkt. Enkele jaren geleden waren de toepassingen rond AR nog zeer beperkt. Nu zien we toch verandering.

Het verschil tussen virtual reality en augmented reality

Wat is nu het verschil tussen virtual reality en augmented reality? Bij augmented reality kunnen drager de echte wereld nog steeds zien. Bij virtual reality is dit iets anders, dan kom je als gebruiker in een virtuele wereld. Je ziet niets meer van de echte wereld om je heen.

In deze blog beperken we ons tot augmented reality.

Interessant voor bedrijven

Waarom is AR zo interessant voor bedrijven? Door gebruik te maken van AR creëer je een bijna-reële beleving. Hierdoor geef je de consument een unieke ervaring die doorslaggevend kan zijn bij een aankoopbeslissing.

De dag van vandaag is AR technologie niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Hieronder sommen we enkele interessante voorbeelden van AR diensten binnen het bedrijfsleven op.

Boodschappenmandje

Een boodschappenmandje vullen met AR afbeeldingen is een zeer praktisch voorbeeld van AR. Met AR heb je ook de mogelijkheid om je klanten in je virtuele showroom te laten rondkijken. Hierdoor creëer je een meerwaarde voor de klant.

Kopen op maat

Een bijkomend voordeel van virtuele producten is de mogelijkheid een oneindig aantal variaties te tonen zonder kostbare winkelruimte te verspillen. Met een virtuele passpiegel kan de klant een virtuele jurk passen. Je kan de kleuren aanpassen en je hoeft niet steeds het pashokje in te gaan. Hoewel dit soort AR toepassingen vooral gericht lijkt te zijn op een jonger publiek, blijken juist oudere klanten dit soort mogelijkheden het meest te waarderen.

Support ondersteuning

Wanneer een helpdesk gebeld wordt door een klant kan het via de telefoon lastig zijn om het probleem te visualiseren. Microsoft is de eigenaar van Skype en zij hebben een speciale Skype versie ontwikkeld met behulp van AR. Met deze versie kan je beeldschermen met elkaar uitwisselen en het  probleem aanduiden of je hebt ook de mogelijkheid om live een tekening te maken. Zo weet de helpdesk onmiddellijk welk probleem er zich voordoet. Voor de meeste consumenten zullen hier voorlopig smartphones en tablets voor gebruikt worden, binnen de industriële sector zien we steeds vaker Smart Glasses op de werkvloer.

Bij elke stap in het bedrijfsproces is het mogelijk om AR toe te passen en hierdoor de bedrijfsprocessen te verbeteren. Maar bij elke toepassing is testen een belangrijk gegeven. Er moet gemeten worden of het echt een voordeel biedt. Het is begrijpelijk dat niet elke ondernemer zich richt op deze nieuwe technologie. Maar het verkennen van de AR markt is absoluut een must.