Social media heeft het leven van heel wat bedrijven veranderd. Bijna alle bedrijven investeren in social media.

Engagement creëren bij klanten wordt steeds belangrijker, maar is absoluut niet eenvoudig. Bedrijven willen graag betrokken klanten, waarmee een gesprek kan worden aangegaan.

Social media kan leiden tot het verhogen van engagement, mits u het op de juiste manier aanpakt. Niks gaat vanzelf, dus gaat ook het verhogen van engagement niet zomaar vanzelf.

Maar wat moet u doen om het voor elkaar te krijgen dat uw klanten meer betrokken worden bij uw merk, product of bedrijf?

 Wat is engagement?

Het is een Engelse term die staat voor betrokkenheid. Betrokkenheid is de mate van de verbondenheid tussen een bedrijf en de klant. Tegenwoordig kunt u zeer snel merken wanneer er sprake is van een betrokken klant, vanwege de openheid op sociale media. Klanten die reageren op berichten van bedrijven, of zelf online iets vertellen over hun ervaring zijn betrokken.

Dit hoeven niet per se klanten te zijn. Het kan ook dat mensen op de één of andere manier een soort feeling hebben met uw merk of bedrijf.

Engagement zal altijd een beetje vaag en onduidelijk blijven, omdat er geen strikte regels of voorwaarden bestaan wanneer iemand nu betrokken is.

Hoe creëert u meer engagement op sociale media?

Social media is het ideale medium voor het creëren van engagement onder klanten, maar u moet het op de juiste manier aanpakken. U kunt uw berichtgeving op meerdere manieren vormgeven zodat klanten en potentiële klanten zich meer aangesproken en gemotiveerd voelen om er iets mee te doen.

Hieronder geven we jullie enkele tips mee om de engagement bij klanten te stimuleren.

 Stel een vraag

Wanneer u iets wilt vertellen via sociale media kunt u simpelweg een mededeling doen. U kunt het ook wat meer interactief aanpakken door een vraag te stellen. Op die manier triggert u de lezers om iets te doen met de informatie die u ze geeft.

Niet iedereen zal reageren, maar het leidt tot meer reactie en betrokkenheid dan wanneer u alleen iets meedeelt.

Gebruik foto’s en video’s

Foto’s zijn onmisbaar op websites, blogs en sociale media. Foto’s en video’s zorgen voor een leuke afwisseling en trekken aandacht.

Probeer links te vermijden

Tegenwoordig is het mogelijk om video’s direct in uw bericht te voegen. Plaats geen links meer van Youtube-video’s in uw facebookpost maar load het filmpje op via Facebook. Hierdoor zien de mensen meteen een beeld van uw video. Ze hoeven enkel op play te klikken of het begint al vanzelf te spelen.

Zorg voor de perfecte timing

Mensen zijn informatie-overload, daarom is het heel belangrijk om uw bericht op het juiste tijdstip te plaatsen. Het handige hierbij is om uw berichten vooraf in te plannen zodat ze op de perfecte tijd online verschijnen.

Wees open

Probeer content te plaatsen waarbij de klant zich betrokken voelt. Bijvoorbeeld een leuke foto met de collega’s. Hierdoor ontstaat er waardering voor het feit dat een bedrijf de moeite doet om zich open op te stellen.

Niet elke tip werkt voor elk bedrijf, maar er zal ongetwijfeld 1 tip bij zitten die leidt tot meer betrokkenheid.