Google lanceerde in 2012 een innovatieve, digitale opslagruimte: Google Cloud Platform. Op deze manier wilde Google de meest open en transparante cloud voor bedrijven zijn. Sinds de aanstelling van Diane Green in 2015 als Google’s hoofd voor de cloudafdeling, ligt de focus op het genereren van inkomsten uit ‘enterprise’ klanten (grote bedrijven) die nu nog (te) vaak voor concurrerende clouds als Amazon Web Services (AWS) en Azure kiezen. Om hen te lokken, zette het bedrijf pakketten op met daarin cloudopslag en professionele versies van hun vele apps.

Google lonkt nu dus met zijn cloudplatform naar de zakelijke markt en dat lijkt te lukken. Om aan te tonen dat het cloudplatform ook voor grote zakenpartners aantrekkelijk is, heeft Alphabet – het moederbedrijf van Google – enkele nieuwe klanten bekendgemaakt.

Diane Green maakte op een cloudevent vorige week onder meer bekend dat Google nu de clouddiensten levert voor Colgate-Palmolive, HSBC bank en Ebay. Ook Verizon Communications – een Amerikaanse telecomreus die bij ons vooral bekend is als de koper van Yahoo – zit nu in het klantenbestand van Google. Verizon verhuist zelfs 150.000 medewerkers van Microsoft Office naar Google’s eigen kantoorsuite: G Suite.

In de cloudwereld voor consumenten is Google een van de grootste spelers, maar in de zakenmarkt moet de techgigant de duimen leggen voor Microsoft Azure en vooral voor Amazon, dat met zijn Amazon Web Services (AWS) de grootste provider van cloudplatformdiensten ter wereld is. Maar Google lijkt alvast de achterstand op zijn twee grootste concurrenten in te halen.

Tenslotte wordt Google ook steeds beter op technisch vlak. Cloudvergelijker CloudHarmony heeft namelijk berekend dat Google’s Cloud Platform de hoogste uptime had. Terwijl concurrenten Amazon en Microsoft technisch steeds vaker in de fout gaan. Pittig detail: in 2016 verhuisde Apple zelfs een deel van z’n iCloudaanbod van AWS naar Google. To be continued…