Facebook komt op de markt met een nieuwe update. Facebook gaat de posts van bedrijven verder beperken in de tijdlijn van haar gebruikers.

Ze willen opnieuw voorrang geven aan de posts van familie en vrienden, echte mensen. Door de geleidelijke update van de komende maanden zal het algoritme van Facebook aangepast worden en zullen we de verschillen merken.

Welke gevolgen heeft dit voor bedrijfspagina’s?

Iedereen zal minder content van bedrijfspagina’s zien. Inclusief video’s. Dat betekent dat het bereik van uw posts, de weergaven van uw video’s en het aantal clicks naar uw site enorm kunnen dalen.

Deze dalingen kunt beperken door verschillende factoren. Het uitlokken van conversaties, hoe mensen reageren en het delen wordt nu zeer belangrijk.

Als er conversaties ontstaan tussen mensen via uw posts, dan zult u voorrang krijgen van Facebook.

Adverteren is de oplossing

Facebook wil geld verdienen. Adverteren is een oplossing voor de nieuwe update. Wanneer u adverteert zal uw content nog steeds te zien zijn in de tijdlijn van uw volgers.

Hoe maakt u posts wel nog zichtbaar?

Het wordt steeds minder evident om een hoog organisch bereik te realiseren, maar er zijn nog steeds manieren die daarvoor zorgen.

Plaats deelbare content

Wilt u een groot bereik creëren? Dan zullen bedrijven zich moeten aanpassen aan wat Facebook belangrijk acht. Facebook wil terug naar het begin. Oorspronkelijk was Facebook een medium die u op de hoogte hield van het leven van uw vrienden, met een persoonlijke tijdlijn.

Het is belangrijk om content te plaatsen die uw volgers waardevol genoeg vinden om te delen met hun vrienden. Als de posts gedeeld worden komen ze tevoorschijn in anderen hun tijdlijn.

Lok engagement uit

Facebook geeft aan dat het allerbelangrijkste de conversaties tussen mensen zal worden. Hiermee willen ze vooral het gebruik van live-video’s promoten in plaats van gewone video’s.

Andere content die volgens Facebook conversaties oproept zijn het aanmaken van evenementen.

Pas uw voorkeuren aan

Iedereen kan zelf aangeven welke content ze graag in hun tijdlijn willen zien. Niet iedereen weet dit, maar het vereist een actie.

Klik op het pijltje naast de wereldbol (rechts). Kies dan op ‘voorkeuren nieuwsoverzicht bewerken’. Geef dan aan van wie u het eerst berichten wil zien. Klik op ‘alles’. Dan ziet u zowel berichten van uw vrienden als van bedrijfspagina’s.

Bedrijven moeten niet vrezen voor de nieuwe update, maar er moet wel rekening mee gehouden worden. Pas uw voorkeuren op Facebook aan. Posts content die conversaties en discussies oproept en zorg ervoor dat uw content vaak gedeeld wordt. Op die manier zal iedereen uw posts blijven zien.