E-mail marketing: Wat verandert er door de GDPR-wet?

E-mailmarketing GDPR

Iedereen spreekt er tegenwoordig over. Op 25 mei 2018 treedt de GDPR-wet in werking. (General Data Protection Regulation). Deze wetgeving heeft veel te maken met jouw e-mailmarketing database.

Als je binnen de EU e-mailadressen verzamelt en e-mails verzendt, dan moet je vanaf volgend jaar voldoen aan deze GDPR-wet.

Duidelijke toestemming

Om commerciële e-mails en nieuwsbrieven te versturen naar klanten en potentiële klanten heb je een specifieke toestemming nodig (“opt-in”). Een vooraf aangevinkte ‘check box’ is ongeldig. Ook een ‘pop-up’ die niet duidelijk omschrijft waarvoor het e-mailadres zal gebruikt worden is een ongeldige toestemming.

Een uitzondering op de GDPR-wet is ‘direct marketing’. Wanneer je een mail verstuurt met directe marketing voor je bedrijf, is dit te verantwoorden onder het ‘gerechtvaardigd belang’. Dit betekent dat je als je kan bewijzen dat de persoon die de mail ontvangt voordeel heeft uit jouw mail, bijvoorbeeld zodat hij/zij op de hoogte blijft van de laatste nieuwe ontwikkelingen binnen jouw sector, dan heb je geen expliciete toestemming nodig.

Een opt-in bij een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief is niet verplicht, maar kan zeker geen kwaad. Meer nog, een dubbel akkoord of verantwoording is zelfs aangeraden. Voorzie wel telkens de mogelijkheid om uit te schrijven.

Bestaande e-mailadressen

Wat moet je doen met al je bestaande e-mailadressen? Als je niet kan bewijzen dat zij ooit toestemming hebben verleend op een GDPR-conforme manier (bv. via opt-in), dan moet je ze in principe opnieuw contacten om een nieuwe toestemming te vragen. Zonder toestemming kan je geen e-mails meer versturen.

Met de nieuwe privacy regels staat of valt alles met het bewijsmateriaal dat je kan voorleggen. Heb je geen bewijzen? Dan heb je ook geen toestemming. Wanneer je toch e-mails verstuurt zonder de juiste toestemming en bewijzen, dan loop je het risico op hoge boetes.

Kleine ‘mailing list’

Het aanleggen van een ‘mailing list’ en het versturen van e-mails zal een stuk moeilijker worden door de GDPR-wet. Bedrijven moeten heel wat zaken aanpassen, waar ongetwijfeld tijd en frustraties mee gepaard zullen gaan.

Dankzij de GDPR-wet zal de ‘mailing list’ van jouw bedrijf heel wat waardevoller worden. De ‘mailing list’ zal enkel contacten bevatten die effectief geïnteresseerd zijn in jouw e-mails. De ‘bounce rate’ zal aanzienlijk dalen.

Heb je nog vragen rond de aanpassingen van e-mailmarketing door de GDPR-wet? Contacteer comma merkenmarketeers.