De vernieuwde meta description van Google

Wie onlangs iets heeft opgezocht op Google is het misschien al opgevallen. De meta descriptions van Google zijn langer geworden zowel op mobiel als op de desktop.

160 tekens naar 300 tekens

Sinds november 2017 is Google bezig met de meta descriptions meer ruimte te geven. Alle SEO-copywriters weten al jaren dat maximaal 160 tekens werden toegelaten. Google heeft dit nu veranderd. Vanaf nu kan een meta description uit maximaal 300 tekens bestaan.

Wat is een meta description?

Een meta description is de tekst die je onder de titel van het zoekresultaat in Google ziet. Deze tekst bestond uit maximaal 160 tekens en is nu veranderd naar 300 tekens.

Een meta description is zeer belangrijk voor de ranking in Google. De zoeker bepaalt door jouw meta description of hij al dan niet jouw website zal bezoeken. Probeer je met de meta description altijd te onderscheiden van de anderen en de lezer zo nieuwsgierig mogelijk te maken.

Het uiteindelijke doel is tenslotte dat surfers op jouw pagina klikken en niet op de pagina van een ander. Probeer altijd om je keyword in je meta description te schrijven. Google zal het zoekwoord dat de bezoeker in google ingeeft vet tonen als iemand daarop zoekt. Dit kan opnieuw een aansporing zijn om op die bepaalde website te klikken.

Voordeel voor copywriters

Voor copywriters betekent dit concreet dat je meer ruimte hebt om een bezoeker ervan te overtuigen om jouw website te bezoeken. Je kan meer tot de kern komen in de meta description waardoor Google jouw website ook hoger zal ranken.

Stappenplan

Ben je zelf beheerder van jouw website of van een klant, dan is het tijd om enkele zaken onder de loep te nemen.

  • Herschrijf de meta descriptions van alle pagina’s rekening houdend met de nieuwe limiet van 300 tekens.
  • Probeer in elke meta description je focus-keyword te gebruiken.
  • Bekijk de invloed van de herschreven meta description in je website statistieken.