De invloed van kleuren op marketing

Het gebruik van kleuren zegt meer over jouw product of merk dan je zou denken. Kleuren kunnen de perceptie en emotie van de consument beïnvloeden en kunnen zelfs gedragsverandering bevorderen. Het is dus niet onbelangrijk om goed na te denken over de kleuren die je gebruikt voor je producten, reclame, advertenties, sociale media, website…

Elke kleur heeft zijn betekenis

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis, het is dus belangrijk om vooraf na te denken welke boodschap je precies wil delen. Wat je wil uitstralen met je boodschap zal zeer bepalend zijn voor de kleurkeuze.

Zo staat rood voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Het trekt de aandacht en het kan zelfs onze hartslag verhogen. Met deze kleur mag niet overdreven worden, want dan worden negatieve gevoelens gecreëerd. Denk maar aan de vele rode verkeersborden die waarschuwen voor gevaar.

Blauw is een intellectuele kleur die staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Deze kleur kan een effect hebben op het mentale en wordt geassocieerd met logica en koelte.

Geel is dan weer een zeer optimistisch kleur. Er is een verband met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Ook deze kleur mag niet overmatig gebruikt worden anders kan je het omgekeerde effect creëren.

Wie is je doelgroep?

Je moet natuurlijk niet alleen je boodschap in het achterhoofd houden bij het kiezen van een kleur. Ook je doelgroep is een doorslaggevende factor. Is je boodschap gericht op mannen of vrouwen? Op volwassen, tieners of kinderen? Onderzoek toont aan dat mannen en vrouwen verschillende voorkeuren hebben qua kleuren. Maar ook de leeftijd is van belang. Jonge kinderen gaan eerder de voorkeur geven aan primaire, felle kleuren terwijl volwassenen zachtere kleuren verkiezen.

Negatieve publiciteit reduceren

Uit onderzoek is gebleken dat door middel van kleurgebruik zeer positieve resultaten geboekt kunnen worden. In het geval van een negatieve gebeurtenis rond jouw bedrijf of merk is het in de eerste plaats natuurlijk belangrijk om hier open over te communiceren. Maar hoe hard je soms je best doet, die communicatie wordt niet altijd geapprecieerd. Door het gebruik van de kleur blauw kan je een meer open mind creëren bij je doelgroep. Het is dus zeker interessant om deze kleur te gebruiken in je communicatie rond een gemaakte fout.