Dark social: wat is het en hoe gaan we ermee om?

De term ‘dark social’  klinkt verontrustend maar het is niet zo erg als het klinkt, of toch wel? Niet alles wat we met elkaar delen, delen we via openbare platforms. Een blinde vlek in het blikveld van de marketeer is ‘dark social’. De term zelf is bedacht door Alexis Madrigal, redacteur voor Atlantic.com. Kort samengevat verwijst het naar de sociale delen die niet nauwkeurig kunnen worden gevolgd, de zaken die niet worden opgehaald door een web analytics platform.

Het directe verkeer naar je website

Dark social verkeer lijkt geen specifieke bron te hebben, wat een uitdaging creëert voor bedrijven die websiteverwijzingen en social media activiteiten proberen te controleren. Het is meestal het gevolg van mensen die websitelinks delen via e-mail, sms-berichten en privé-chats. In andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer iemand klikt op een link naar je website op een kanaal zoals Facebook , zal je analytics platform je exact vertellen waar de link vandaan kwam.

Dark social wordt steeds groter. Het gemak van delen van content via social media blijft groeien en zo ook de drang ernaar. Dark social is een bron van bruikbare informatie die inzicht geeft in hoe mensen zich gedragen. Met slimme tools kun je als bedrijf toch dat verkeer volgen, volledig anoniem uiteraard. Zo bepalen of mensen in de markt geïnteresseerd zijn in dit thema, product en/of dienst.

Twee gemakkelijk oplossingen voor dark social verkeer

Kortere URL’s

Gebruik verkorte URL’s in je inhoud om een diepere analyse van de website te krijgen. Door deze techniek heb je meteen zicht op de belangen van het online publiek. Deze kortere verbindingen zijn ook gemakkelijker en overzichtelijker op platforms zoals Twitter.

Social media deelknoppen

Een andere oplossing voor dark social zijn opvallende deelknoppen geïmplementeerd in je site of webpagina om mensen aan te moedigen om inhoud te delen. Deze knoppen zullen niet enkel zorgen voor informatie in verband met direct verkeer maar zullen ook zorgen voor een betere gebruikerservaring. Indien je gebruik maakt van deelknoppen zorg je er best voor dat je deelknoppen kiest voor e-mail, WhatsApp en andere dark social kanalen. Zo vermijd je dat de URL enkel gekopieerd en verstuurd wordt.

Dark social in de toekomst

Het lijkt erop dat dark social een noodzakelijk kwaad is dat sommige bedrijven nog een korte tijd in hun marketinganalyses zullen moeten tolereren. De toekomst van dark social zal snel veranderen aangezien apps zoals Instagram hun analytics verbeteren. Dat zal ervoor zorgen dat marketeers een duidelijker en overzichtelijker beeld zullen krijgen van website analytics.