Content marketing. The game has changed.

Content marketing game change

Content marketing. Het is één van de belangrijkste begrippen in marketing en communicatie geworden. En we worden ermee om de oren geslagen. Maar wat is content marketing nu precies? En waarom moeten we het allemaal zo massaal gaan inzetten? comma, merkenmarketeers legt het je uit.

“Content marketing is the creation of valuable, compelling and relevant content for a targeted audience, designed to maintain or create some kind of action.”

Belangrijke elementen: bijzondere content, een duidelijke doelgroep en gericht op marketing- en communicatie-objectieven. Got it.

Maar wat is nu de toegevoegde waarde van content marketing? Well, let us put it this way: the game has changed. We moeten de aandacht van de consument krijgen en kunnen dat niet langer op de traditionele manier. Vroeger – of in het pre-digitale tijdperk – stapten we een shop binnen en vroegen we een verkoper om uitleg. Nu gaan we zelf online informatie zoeken vooraleer we zelfs nog maar de verplaatsing maken. Google introduceerde dan ook de ‘Zero moment of truth’. Wat gebeurt er voor we een winkel binnenstappen?

 

Content marketing draait niet om budgetten

Deze veranderingen zetten de traditionele advertising onder druk. Hoe raken we tot bij de consument en laten we die tot aankoop overgaan? Bedrijven die zich hiervan bewust zijn, nemen het heft in eigen handen. En creëerden daarmee een ware content marketing revolutie. We investeren in iets dat blijft en vertrouwen niet langer enkel op reclameboodschappen waarin mensen worden aangespoord iets te kopen. We creëren content, vertellen een verhaal rond ons merk of product. We worden zelf uitgevers. Denk maar aan de LEGO movies, de Michelingids of het Red Bull Media House. Wie denkt dat content marketing enkel voor de grote spelers met enorme budgetten is weggelegd, keep reading this blog. Want wij kunnen je vertellen: net dankzij content marketing is het plaatsje op de markt ook voor de kleine(re) spelers weggelegd. Het draait er niet langer om wie het grootste budget heeft, maar wel om wie het beste idee kan brengen. So go and grab your chance!

Waaraan heeft de consument behoefte?

Van daaruit vertrek je voor het creëren van je content. Wat heeft jouw doelgroep nodig in het koopproces? Laat je ideeën stromen en toets ze af met andere stakeholders in je bedrijf. Is dat de content waar je doelgroep behoefte aan heeft? Zijn ze daarmee geholpen? Leren ze er iets door? Denk na, verplaats je in je eigen doelgroep en be creative.

Enkele mogelijkheden voor content marketing

Een straf concept voor je content marketing uitgedacht? Top! Wij geven je enkele media waar je meteen mee aan de slag kan.

  • How tovlogging
  • Case studies
  • E-newsletters
  • FAQ
  • Webinars
  • Infographics
  • White papers
  • Vloggen
  • Video’s

De mogelijkheden zijn eindeloos. Creëer toegevoegde waarde voor je klant en probeer niet té expliciet te verkopen. Geef de consument het gevoel dat hij iets bijleert, niet dat hij eigenlijk aangespoord wordt jouw product of dienst te kopen.

When, where, how?

Klaar met je concept? Alle mogelijkheden bekeken en een mooi plan uitgewerkt? Dan is het tijd om je plan uit te voeren!

Gebruik je website, social media kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram, spreek je beste PR-kanalen aan et voila, je bent gelanceerd.

 

Toch hulp nodig met je content strategie?

Contacteer ons en we bekijken samen de mogelijkheden.