Als bedrijf hebt u vandaag naast de traditionele media ook de keuze om de consument op de hoogte te brengen van producten, prijzen, acties en promoties via de sociale media. Op deze manier kunt u ook in contact treden met de sociale media. Maar heeft het plaatsen van bedrijfscontent op de sociale media wel een effect op het consumentengedrag en is dit positief?

Uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van bedrijfscontent op de sociale media wel degelijk een positief effect heeft op de consument. Zo stegen de uitgaven van de consumenten en werden er productcategorieën aangekocht die anders niet aangekocht werden. Ook de houding van de consument tegenover het bedrijf verbeterde. Dit effect was bovendien sterker wanneer de consumenten technisch beter aangelegd waren en ze vaker gebruik maken van de sociale media. Het effect was ook sterker bij de consumenten die al een langere relatie hadden met het bedrijf. Daarnaast is er ook een synergetisch effect met andere media. De boodschappen verspreidt via de traditionele media en e-mail worden ook versterkt.

Het is dus als bedrijf zeker de moeite om actief in te zetten op de sociale media en deze in de gaten te houden. Op deze manier wordt de consument bij alles betrokken en van alles op de hoogte gehouden. Bovendien zorgt dit ervoor dat de interactie met de consument kan verhoogt worden waardoor het contact zal verbeteren. Ook de relatie met de consument kan zo sterker worden. Op den duur heeft dit een positief effect op de houding tegenover het bedrijf.  Belangrijk is dat u uw verschillende mediaboodschappen op elkaar laat inspelen en één lijn zijn. Zo kan er een synergetisch effect gecreëerd worden die het positieve effect van de sociale media versterkt.

De boodschap is dus: omarm de sociale media!

Hebt u vragen over social media? Stuur gerust een mail met uw vraag naar greetje@merkenmarketeers.be

Bron: Kumar, A., Bezawada, R., Rishika, R., Janakiraman, R., & Kannan, P. K. (2016). From social to sale: The effects of firm-generated content in social media on customer behavior. Journal of Marketing, 80(1), 7-25.