A triggering case of Brand Strategy. comma positioneert BMST en Trigger.

Je bent een pionier. Al een kwarteeuw ben je gereputeerd voor je uitmuntende opleidingen in de myofasciale therapie. Je no-nonsens beroepsvereniging groepeert erkende, gepassioneerde experten. Je bent een referentie. Niettemin ontdek je gevoelige pijnpunten bij je merken. Hoog tijd dus voor een intensieve dry needling therapie op de behandeltafel van comma.

Trigger vzw is een erkend trainingscentrum dat opleidingen aanbiedt die toegang verlenen tot het statuut van ‘Erkend Myofasciaal Therapeut’. Myofasciale Therapie behandelt pijnen die voortvloeien uit spieren die verkeerd functioneren. In die spieren ontstaan triggerpoints of pijnpunten die o.a. met de dry needling techniek worden aangepakt.

BMST – Belgian Myopain Society Trigger – is de officiële beroepsvereniging voor erkende Myofasciaal Therapeuten in België.

Trigger en BMST delen dezelfde roots, maar hebben een andere focus.

Worden ze als één merk gezien of als twee afzonderlijke? Hoe verhouden ze zich tegenover elkaar? Wat is hun positie binnen een markt met een groeiende concurrentie? Hoe zien onze doelgroep(en) dit? … Omdat giswerk en veronderstellingen tot weinig inzicht leiden, deed comma met BMST / Trigger een grondige positioneringsoefening. De uitkomsten vormden de basis voor een onderbouwde merkenstrategie. Deze strategie werd aansluitend vertaald in een resultaatgerichte communicatiestrategie.

Via een bevraging die we baseerden op ons merkenmodel, peilden we naar sterktes, zwaktes, onderscheidende krachten etc. van BMST en Trigger bij alumni, cursisten, kinesisten, osteopaten en artsen. Uit de resultaten werd duidelijk dat de respondenten de twee merken vaak door elkaar haalden. We kregen inzicht in de ad hoc positionering en de kernwaarden van beide merken. Het werd ook duidelijk dat de target doelgroep(en) van beide merken verschillend zijn.

 

Op basis van de algemene bevindingen werd beslist om de beide merken te behouden en ze te transformeren tot twee aparte, sterke merken die zich resoluut richten tot hun specifieke doelgroep(en). Voor beide entiteiten werd de merkessentie geformuleerd. Hun respectieve merkidentiteit werd vervolgens vertaald in een sterke branding: logo, baseline, eigen huisstijl, concept … Beide merken kregen een eigen, onderscheidende persoonlijkheid.

Beide merken werden ook klaargestoomd om op een autonome manier, in functie van hun eigen noden en doelstellingen te communiceren. Naast een eigen nieuwe website en persoonlijke Facebook en Linkedin pagina’s, werd voor beide merken ook een uniek communicatieplan ontwikkeld. Hierin zijn e-mailing en social media belangrijke tools. Voor Trigger focussen we momenteel intensief op activatie. De resultaten die we meten zijn positief. Er is een mooie instroom van ‘Start to Trigger’ cursisten en ook het ‘Second International Scientific Meeting on Myofascial Therapy’ congres kon rekenen op een stijgend aantal deelnemers.

Bezoek de website van Trigger
Like Trigger on Facebook
Follow Trigger on LinkedIn
Bezoek de website van BMST
Like BMST on Facebook
Follow BMST on LinkedIn